blogIMG_2830
Wtryskiwacze Common Rail – historia, zasada działania, cechy systemu
4.29 (85.71%) 21 głosów

Historia systemu Common Rail

Pierwsze wtryskiwacze Bosch Common Rail montowane były już w roku 1997 w Mercedesie klasy C 220 CDI oraz w Alfie Romeo 156 (auto koncernu Fiat). System Common Rail szybko stał się sławny i zawładnął rynekiem motoryzacji, do 1999 r. wyprodukowano ponad 1 milion układów wtryskowych w tej technologi.
W ślad za Boschem ruszyły firmy Denso i Lucas (Delphi). Po kilkunastu latach produkcji, gdy okazuje się, że połowa sprzedawanych aut wyposażona jest w silnik Diesla, widać ogromną przewagę systemu Systemu Common Rail nad innymi technologiami
.

Zasada działania systemu Common Rail

W tradycyjnym układzie wtrysku paliwa w silnikach Diesla, dla poszczególnych cylindrów, pompa sekcyjna wytwarza w określonych momentach ciśnienie. Otwiera ono wtryskiwacz, w wyniku czego paliwo zostaje rozpylone w cylindrze lub komorze spalania. Ten system wymaga korektora dawki paliwa, ponieważ dawka paliwa nie powinna rosnąć przy wzroście obrotów. Nowszym rozwiązaniem jest pompa rozdzielaczowa, nie wymagająca korektora dawki.

W systemie Common Rail pompa wytwarza cały czas ciśnienie, akumulator ciśnienie wyrównuje je, zaś wtryskiwacze otwierane są elektronicznie. W systemie tym wtrysk odbywa się pod znacznie wyższym ciśnieniem (nawet do 10 razy wyższym niż ma to miejsce w klasycznych układach wtryskowych).

Idea zasilania ze wspólnego zbiornika (nazywano to systemem akumulatorowym) była znana od dawna. Jednakże silnik wysokoprężny z klasycznym układem charakteryzował się niestatecznością obrotów – dawka paliwa rosła w miarę wzrostu obrotów- co sprawiało, iż system ten sprawdzał się jedynie do silników stacjonarnych o stałych obrotach. Dopiero rozwój elektroniki umożliwił praktyczne wykorzystanie systemu akumulatorowego nazwanego Common Rail.
Sterowanie elektroniczne charakteryzujące się szybkim i precyzyjnym czasowo otwieraniem i zamykaniem wtryskiwacza pozwala na podział dawki na 3 etapy: dawka pilotująca, dawka właściwa oraz dawka dopalająca.
W kolejnych generacjach silnika Common Rail jak np. JTD Fiata liczba etapów wtrysku może być większa niż 3 i nie musi być stała – może się zmieniać w zależności od czynników takich jak obciążenie silnika, obroty itp.

Cechy systemu Common Rail
Silniki Commo Rail charakteryzują się:
– równiejszą pracą,
– lepszym spalaniem paliwa,
– wysoką sprawnością termodynamiczną,
– mniejszym wydzielaniem ciepła,
– mniejszym hałasem,
– mniejszą emisją spalin,
– łatwością uzyskania wysokich parametrów użytkowych (moc, moment obrotowy).

Krystian Mielewczyk

O Autorze 

Pracownia Mielewczyk powstała z pasji do sportów samochodowych właściciela firmy, Krystiana Mielewczyka. Przez wiele lat rozwijając zaplecze technologiczne oraz nabywając coraz większej wiedzy i doświadczenia w zakresie elektroniki samochodowej postanowił połączyć pasję z pracą i stworzył Pracownię Mielewczyk rozszerzając swoją podstawową działalność o naprawę wtryskiwaczy samochodowych.

  • googleplus
  • youtube

Polub nas na facebooku

VW Volkswagen Jetta V 2.0 TDI 103 kW Wtryskiwacz Bosch 0414720454